En 25 watts glödlampa brinner i regel en längre tid än en 100watts

Jag vill inte sluta som en sur och bitter tant i förtid. Ni vet en sådan där som man stöter på ibland och alltid är det någon som kläcker "hon har nog inte fått något på länge!" En sådan tant ska jag inte bli!!!
Mitt humör är dock sådant just nu. Jag känner igen mig i de där tanterna. Därför har jag försökt att leka psykolog med mig själv sedan igårkväll. Det går bra och det går dåligt men jag har i alla fall bestämt mig för att förändra mitt liv, för om jag fortsätter såhär kommer jag nog inte hinna passera 20 år innan någon kallar mig bitterfi***.

För två timmar sedan kom jag hem. Och har nu ungefär 26 timmar kvar tills jag åker hemifrån igen. Jag kan inte minnas när jag hade ett helt dygn hemma senast. Och jag har redan försökt att stressa av. Detta är vad jag gjort hittills:

1. För mig är det ångestframkallande att ta det lunt och vara ledig
Brottades med mig själv hela morgonen på jobbet om jag skulle åka och löpträna på bandet efter att jag slutat. Jag hade bestämt mig för att göra det ända tills jag insåg att jag tränar inte för att må bra idag isådana fall. Jag tränar för att jag är ledig. Ledig för mig innebär att fylla tiden med jobb, träning, skola- ja något som jag får något tillbaka av i form av lön, kondition eller utbildning. Därför körde jag inte via gymmet, fasten det var ångestframkallande att inte göra det.

2. Att inte hålla koll på klockan
Jag har kommit på mig själv med att kolla på klockan väldigt mycket. Idag när jag på hemvägen låg i solariet bestämde jag mig för att låta 20 minuter gå utan att kolla klockan en ända gång. Det är nästan pinsamt att erkänna att en sådan sak kan vara tuff. Men jag klarade det och tiden gick fortare när jag inte "stresslåg" i solariet. 20 minuter är 20 minuter oavsett om jag kollar klockan eller inte...

3. Att koka vanliga makaroner istället för snabbmakaroner
Imorse på TheVoice-TV var gästen Paolo Roberto galen på snabbmakaroner. De är dåliga! Alltså valde jag att idag koka mina vanliga fullkornsmakaroner i 7-8 minuter istället för att välja snabbpaketet. Det handlar om fem minuters skillnad! Fem minuter som jag i vanliga fall försöker uttnyttja till fullo.

4. Att inte gå ifrån i reklampausen
För mig innebär oftast reklampauser i tv-program stress. Jag ska hinna slänga i en maskin tvätt, plocka undan på bordet, borsta tänderna och så vidare. Idag åt jag mina vanliga makaroner i soffan framför Opera. Jag tvingade mig själv att sitta kvar i pausen och kolla på reklamen trots att jag redan ätit upp. Och tallriken står förtfarande kvar tror jag...

5. Att ta en dusch bara för att det är skönt
Gick in och duschade utan att tvätta håret eller raka benen. Jag bara stod i duschen och försökte njuta av att vara ledig. Jag kan inte njuta än, men jag försöker. Kanske ska prova att gå in i duschen igen...

6. Att veta när man ska sluta
Nu ska jag sluta skriva på detta inlägg för jag känner mig redan stressad av att veta att en kvart av mitt lediga dygn går åt till detta.


Om du älskar livet så kasta inte bort tiden, för livet är gjort av tid.
/ Benjamin Franklin

Kommentarer
Postat av: Emma

Vad säger du om gemensam 20 års fest?

Postat av: Sara

blalalamvmvq

2008-10-21 @ 18:53:29
URL: http://sara1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback