Handbollskandalen

"Jag skrev en gång att det var dags för Oscar Carlén att klippa navelsträngen och ge sig ut i världen, jag hade fel. Han borde genast flytta hem till mamma igen med indragen veckopeng och utegångsförbud."

Citat saxat från Tomas Axnérs blogg.
Handbollskandal
Ja, vad ska man säga? Jag har i två dagar gått och funderat på om jag ska blogga om det. Jag har inte riktigt kunnat smälta nyheterna som verkligen haglat över oss sedan den "lilla" incidenten i Nürtingen, Tyskland i söndagsnatt. Har inte läst igenom alla artiklar som skrivits om det men efter att ha gått igenom en hel del tidningars artiklar samt bloggar från "handbollsfolk" så är jag nog mest ledsen över vad som hänt. Jag har tidigare ryckt på axlarna då fotbollsstjärnorna och hockeystjärnorna varit i hetluften vad det gäller alkohol, sex och droger. Nu står jag rätt förvånad till vad som hänt. Jag trodde aldrig att handbollsspelare skulle bete sig så. Jag har varit stolt över att spela handboll då jag känt att det är ett fairplay på planen men också utanför.

Hallå Killar! Ni representerar faktiskt vårt land!
Att Oscar Carlén, 20 år från Ystad ens tänker på att röra spriten under ett landslagsläger är för mig oförståeligt. Självklart är det lika oförståeligt att Sebastian Seifert och Fredrik Petersén rör alkoholen. Dessa två sistnämnda herrar är lite äldre än Oscar och kanske borde veta lite bättre. Fast Samtidigt är Oscar långt ifrån ett barn och är man så "stor" att man ska flytta till Tysland för proffspel så borde man veta lite bättre än att supa till när man representerar Sverige.  Detta är ett samtalsämne runt om i norden och jag skäms lite över att vara svensk just nu.

Hur kan man ens komma på tanken???
Jag kan inte förstå hur man ens kan komma på tanken att supa när man är med landslaget.  I sammanhang där man representerar en klubb, ett lag eller som i detta fall ett land, så är det helt oacceptabelt att röra flaskorna. Jag skulle vara överlycklig (DET ÄR MIN DRÖM!) över att ens få dra på mig det blågula färgerna och representera vårt land. Jag hade gjort allt för att få vara kvar, få speltid och bli uppskattad. Jag vill vara en idol. Jag vill vara en förebild. Det vill tydligen inte dessa killar, för då hade man aldrig betett sig så. Eller gjorde de bara ett snedsteg? "En gång är ingen gång..." kanske kan tyckas, men i dessa sammanhang är ens tanken en gång för mycket. Dessa killar är många barns idoler. Vad ska dom nu tänka, tycka och tro? Som barn har man en uppfattning att elit- och landslagspel är det finaste man kan hålla på med och man kan stå där och trixa med sin boll timmar i sträck för att man vet att "träning ger färdighet". Nu undrar jag då såklart vad denna skandal sänder för signaler till barn, ungdomar, tränare, föräldrar och alla andra som är inblandade i handbollssverige? Det får inte gå till såhär!

Fy för er tre! Men speciellt Oscar Carlén!
Jag och väldigt många med mig har tappat förtroendet för Sebastian, Fredrik och Oscar totalt. Däremot måste jag säga att jag faktiskt mest reagerar på Oscar Carléns sätt. Sebastian har erkänt att han druckit sig redlös men sedan somnat vid elva-tiden på kvällen. Fredrik har varit med och orsakat skadegörelsen på hotellet och erkänt att de druckit säkerligen en 75a sprit var samt en del öl på det. Att kunna dricka så mycklet är inte friskt! Har killarna till och med alkoholproblem?  Dessa två är fortfarande idioter, men som Maria Broström skriver i sin blogg så "slår en ärlig idiot en feg idiot, alla dagar i veckan" Sebastian och Fredrik är ärliga idioter och någonstans långt i framtiden tror jag att de kanske kan komma tillbaka och faktiskt vinna tillbaka lite förtroende, men Oscar Carlén visar upp ett barnsligt beteénde där han verkar tro att hans far ska lösa detta åt honom och han nekar till både sprit och skadegörelse. Oscar menar på att de tagit några öl. Då ska man också vara medveten om att det råder noll-tolerans mot alkohol i landslaget. EN öl är okej på avslutningsmiddagen efter att man spelat sista matchen, men då menar de verkligen EN öl och inte en 75a sprit och en hel del öl på det!

Det känns som att jag skulle kunna skriva en hel roman om detta då det retar upp mig så. Jag hoppas verkligen att detta var första och sista gången som handbollssverige råkar ut för något sådanthär. Jag vet att Ystad haft problem tidigare med skandaler, vilket är helt åt helvete fel med tanke på att man är en elitklubb, men att det ska få komma in i landslaget är helt obegripligt, osannolikt och sorgligt.

Detta är vad jag anser efter vad jag läst och de uppfattningar jag fått utifrån dessa artiklar, krönikor och tv-sändningar. Självklart grundar jag mina värderingar på dessa fakta och skulle det komma fram mer sanningar eller andra uppgifter kanske jag ändrar uppfattning eller åsikt, men efter vad jag nu läst är detta vad jag tycker.


                                                                                                              Bild: Sportexpressen

Kommentarer
Postat av: meinegute

det e ju bra att du tror på tidningen också. Tror du när de skriver att Ryssland ska bomba sverige idag oxå. Om du ska skriva nåt om detta så hitta sann fakta innan..

2008-08-18 @ 13:45:17
Postat av: maria

haha du vet mycket du? bra att lita på vad tidningar skriver men om du vill leva efter det så varsegod, men lixom tänk igenom innan du skriver och klankar ner på folk. antagligen är du avundsjuk!

2008-09-11 @ 15:58:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback