Back to school



Läkare var ju mitt drömyrke men det kommer jag aldrig bli så nu tror jag att det lutar åt gymnasielärare. Jag trivdes oerhört bra under gymnasietiden och tror att lärare hade passat mig. Det ända som hindrat mig från att söka är lönen. En gymnasielärare med 5-10 års erfarenhet tjänar i medel 27 000, vilket innebär strax under 20 efter skatt. Det är inte någon drömlön direkt. Kollar man då statistik på vad civilingenjörer tjänar så är det dubbla inte ovanligt. Varför är läraryrket så dåligt betalt?

Om man bortser från lönefrågan så måste jag säga att det verkar vara ett väldigt trevligt jobb. Jag har visserligen bara erfarenhet från Aranäsgymnasiet men jag måste säga att jag tycker inte alls lärarna verkade slitna, utbrända eller bittra, som är den bilden som man ofta utmålar lärare som. Snarare tycker jag att de verkade trivas med sitt jobb (kan ju ha att göra med vår oerhört omtyckta och goa klass också ;-)).

Jag trivdes med skolmiljön och även med att studera. Jag tror jag skulle stortrivas som gymnasielärare och tänk er att ha skollov. Tänk att få ha sommarlov, höstlov, jullov, sportlov och påsklov. Arbetstiderna skulle även dom passa mig utmärkt. Jag önskar inget hellre än ett 7-16 jobb. Tänk att slippa jobba kvällar, helger och högtider :D Vilken lycka! Och att dessutom få jobba med ungdomar skulle vara jäkligt kul!

Men vilka ämnen ska man undervisa i då? Absolut inte idrott! Det har jag fått nog av i mina dagar, haha... Men samhäll är ett måste för mig. Där är jag och har alltid varit ett solklart MVG. Även Svenska, Psykologi och Naturkunskap lockar. Naturkunskapslärare kan jag dock inte bli utan att ha läst till matteC.


Så nu får vi se hur länge det dröjer innan jag ångrat mig och skriver ett inlägg om hur bra jag skulle passa som sjuksköterska och hur underbart det skulle vara att få jobba med det... Det är nog bara en tidsfråga så virrig som jag är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback