"Välkommen till studievärlden"

Ska träffa Carro kvart över tio så har lite mer tid att uttrycka mina just nu frustrerade och arga känslor.

Jag har hört sedan tidigare att det kostar 500 kronor för varje betygsprövning man gör men detta har ingen ens nämnt för mig under alla gånger jag varit hos studievägledningen. Jag har börjat tänka att det kanske kostar om man gör prövning efter prövning men nu ringer dom på morgonen och säger att det kostar om man gör enbart prövningar och inte läser till några kurser. Läser man en kurs man tidigare inte läst och en prövning kostar det inget men om man gör två prövningar vilket är det mest lönsamma för mig om jag vill ha upp mitt snitt så kostar dom 500 kronor styck. SUCK! Jag känner att det kommer bli väldigt dyrt att läsa upp betygen. Som om att man inte ska ha nog med fattiga år på programmet sedan liksom.

Redan nu ser jagt tusenlapparna flyga:

Historia A bok- 430:-
Franska steg 1 bok- 300-400:-
Prövningsavgift Historia A- 500:-
Prövningsavgift Franska steg 1- 500:-
Högskoleprovet 350:-

Det är inte konstigt att man drar sig för att plugga.

Det är nästan 2 000 på bara dom kurserna och över 2000 om man räknar med högskoleprovet.

Sedan har vi ju Specialidrott A och B, Idrott och hälsa A, Engelska A och B, Projektarbete, Spanska steg 1, Psykologi B, Matematik A, Datorkunskap, Företagsekonomi A och Filosofi A också.
Det är 12 stycken prövningar till om jag vill nå 20,0 i betygssnitt. Sen gäller det ju att få upp G:na och VG:na till MVG också.

Klarar jag alla kurser på första försöket blir det 7 000 kronor i prövningsavgifter. Efter det tillkommer alla böckers kostnad på 300-500 kronor styck, vilket innebär upp tom 4 -7 000 kronor till. Sedan ska man lyckas leva under tiden också... Suck.

Tänk vilken lättnad om man skulle vara så smart att man spikade högskoleprovet (dream on). Då är allt typ klart och man kommer förmodligen in till hösten på nästan vad man vill.


Jag som inte ens gillar nudlar. Allt går emot mig, haha...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback