"Ge mig någonting att ta på- ge mig ren fakta"

Jag vet att ni säkert sedan innan upplevt mig virrig och velig men efter första veckan i skolan är jag det om möjligt ännu mer. Jag funderar på om detta med läraryrket verkligen är något för mig. Det är bara en massa flum! Har typ inte lärt mig någonting dessa första dagar. Går varje dag från skolan och undrar vad fan vi gjort. Och så kommer tydligen de tre första terminerna att vara. De består endast av flumdisskutioner, analyser utan rätt och fel och föreläsningar utan något innehåll. Det finns inget att "ta på", inget konkret för fem öre. Aldrig i mitt liv att jag trodde att jag skulle komma till universitetet och känna att allting vi gör är abstarkt. Okej, jag har gått en vecka men vad jag förstått är de tre första terminerna sådana här och jag har redan nickat till på föreläsningar, kollat på klockan var femte minut för att jag är totalt ointresserad av vad som sägs samt snudd på hamnat i en konflikt med mina basgruppsmedlemmar. Ni som är personer runt omkring mig utanför skolan, ex ni i handbollen vet att jag känner mig lite malplacerad... Inga kommentarer...

Disskutionen som nästan gjorde att jag tänkt ställa mig upp och gå var i alla fall i en fråga där vi disskuterade hurpass bra eller dåligt det är att vi lever i ett informationssamhälle. Man menar på att dagens ungdomar vet vilken information de vill ha, går online och söker i en sökruta för att på minimal tid ha precis den information man vill ha. Förr var man tvungen at lägga ner mer tid på det man ville veta. Man slog i uppslagsböcker och vad mina gruppmedlemmar då menar på är att man idag går miste om en massa nödvändig kunskap. DET MENAR INTE JAG! Helt seriöst, självklart ska man ha grundläggande kunskap inom ett ämne men varfan ska en ingenjör kunna bygga en bro för utan miniräknare, datorprogram och allt vad det nu är de använder i sitt jobb för? Hjälpmedlen finns ju och varför inte lägga tiden på att utveckla istället för att upprepa eller göra dubbelt arbete? Bara för att man ska kunna göra det själv? De menade på att man kan hamna i situationer där man kanske står utan miniräknare och att mobilen laddat ut och bara måååååste kunna räkna ut det där talet.
Eeeeh, då undrar jag, har du som läser någonsin hamnat i en sådan situation? (bortsett från plus och minus när man handskas med kontanter). Det har inte jag och skulle jag göra det så skaffar jag tag på en miniräknare. Svårare är det inte. Anledningen till att samhället utvecklats nått enormt bara de senaste tio åren tror jag beror just på att vi har alla hjälpmedel runtomkring för att kunna utveckla i en snabb takt.

Nä, min åsikt är att man måste ha grundläggande kunskap men informationssamhället är absolut inte dåligt på så sätt att vi går miste om information. Tvärtom så hinner vi ju istället med att skaffa oss mer information på detta sätt. Vi blir ju kort och gott effektivare!


Nä, jag blir bara irriterad. Idag har jag varit i skolan flera timmar bara för att leka ett långttråkigt rollspel där man gick tillbaka i frågor till sin egen skolgång. Tydligen för att minnas hur man upplevde allt då. Gaaad! Ge mig någonting att ta på- ge mig ren fakta! Blir galen på allt flum!
Och för första gången på veckor kändes handbollen bra igår. Tror det endast berodde på att jag i skolan insett vad jag egentligen

Kommentarer
Postat av: Karin C

Så är det på lärarutbildningens allmäna (AOU?) kurser. Flum flum flum och knäppa människor.. :-) Blir oftast bättre när du läser din inriktning.

2009-09-11 @ 15:58:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback