För att reda ut det hela

Jag förstår att mamma inte orkar höra mitt snack när jag ringer hem varannan dag och har olika tankar vad det gäller utbildning och framtid hela tiden. Inte det att hon inte bryr sig, för det gör hon men tro fan att man inte vet vad man ska säga när jag velar fram och tillbaka varannan tinmma. Idag till exempel har mina tankegångar först gått i statsvetenskap, globalisering, FN och så vidare under morgonen. På eftermiddagen bestämde jag mig för att bli psykolog och googlade på detta under rasten och ringde hem till mamma och berättade. Under kvällen fick jag dock för mig att polis är yrket för mig och psykologtankarna och statsvetartankarna var borta...

Så förstår om min omgivning blir förvirrad men vad tror Ni inte att jag är? Ena timman ska jag bli läkare, andra, sjuksköterska, tredje lärare och fjärde psykolog. Nedan följer en lista på de yrken som hela tiden återkommer i mitt huvud. Tillsammans med listan har jag skrivit nackdelar med jobben för att kunna välja det som är minst riskabelt, jobbigt och svårt...

Läkare
Svår och lång väg att ta sig in på utbildningen. När jag är klar är ju risken att jag tar död på någon. Kul att ha det ansvaret på sig...

Psykolog
Nästan lika svår och lång väg att ta sig in på den utbildningen som läkare. Risken att ens patienter ska ta livet av sig skrämmer mig... Skuldkänslor? Dessutom risk för "torrt" yrke.

Sjuksköterska (ambulans, narkos, operation, akut?)
Mycket ansvar och jobb för lite pengar. Underbetalt och stressigt.

Gymnasielärare (svenska, idrott?)
Även detta underbetalt och stressigt.

Polis
Livsfarligt!!!

Fan, kassan på ICA känns ändå säkrast asså...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback