Marcus

Häromdagen berättade min mamma för mig att hon hade läst om en far som förlorat sin äldsta son i någon sjukdom som även den yngre sonen hade. De äldsta var alltså död och den yngre väntade på att dö. För föräldrarna innebar detta att det värsta som kan hända har hänt. Det kan inte bli värre än att förlora sina barn och fadern menade väl på att någonstans så går dagarna och livet går vidare. Solen kommer titta fram igen trots djupa ärr och svår sorg.

Jag och mamma disskuterade detta och kom fram till hur olika starka människor är. De finns de personer som går igenom det värsta men ändå kan le och se en framtid. Sedan finns det dom som tar livet av sig för att de mår dåligt. Jag vill inte förringa att dom mår dåligt men det finns alltid dom som gått igenom värre saker och som har gått vidare i livet.

Och så går det då ett par dagar och jag får höra om Marcus som hängt sig i sin webbcam på en internetsida. Han sände sin hängning live igår eftermiddag och det hela är bara oerhört tragiskt. Jag har läst tråden på sajten och allvarligt talat? Finns det ingen som har vetat om detta? Han hade ändå Aspergers och lite svårt med det sociala. Han fick hjälp med lägenhet genom försäkringskassan enligt honom själv på tråden och då undrar jag hur man kan undgå detta? Killen har ju uppenbarligen haft lite problem och vet man inte det? Nä, istället snackas det nu om att folk som följt detta ska anklagas för mordförsök eftersom de hetsade på. Eeeeh oookej? Så nu kan man dömas för mord utan att veta vem den döde är? Utan att ha träffat honom? Man ska kunna dömmas för mord fasten man kanske befinner sig mil och åter mil ifrån den såkallade "mordplatsen" när det händer?
Nä, detta är bara sjukt. Visst om det fanns personer som hetsade på tråden men allvarligt? Killen gjorde det ju ändå själv. Det var ingen annan som tog livet av honom, det var han själv som gjorde det. Jag tror inte att "hetsandet" påverkade killens beslut om jag ska vara ärlig. När jag läste tråden kändes det nästan som att killen bara ville ha uppmärksamhet. Det fanns dom som försökte prata honom tillrätta på tråden också men han gjorde det och jag tror bara han ville bevisa för alla att han vågade. Synd att det ska krävas ett liv för att få lite uppmärksamet men anklaga inte dom som inte trodde honom och skrev något i stil med "gör det då!" eller "du kommer aldrig våga!" för dom kommentarerna har inte dödat Marcus. Hets hit och hets dit men han tog trots allt sitt liv själv.

Oerhört tragiskt. Man kan ju bara hoppas han har det bättre nu.
Sjuka värld...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback