STRESS

De morgonar jag ska iväg och skriva tenta så brukar jag vilja gå upp i tid. Jag går in i duschen, klär mig, äter ordentlig frukost, kokar kaffe, bäddar sängen osv. Man måste typ vara harmonisk och redo när det är dags för skrivning. Morgonen igår blev perfekt. Kände ett lugn när jag satte mig på bussen mot Markland en timma innan start. Måste vara i tid! Detta brukar resultera i att jag sitter utanför tentasalen i en halvtimma med ångest innan dom öppnar. Men jag är i alla fall i tid. Ingenting får rucka mina tentarutiner.

Men igår hände det som bara inte får hända. Kommer till Marklandsgatan kvart över åtta. Kollar den elektroniska skärmen med tider. Från Markland är det bara vagn 2 som går till Vasa och den visar 9 minuter. Lite väl länge tills den kommer, tänkte jag men räknade i huvudet och kom fram till att jag skulle hinna med god marginal ändå. Jag sitter i godan ro och spanar folk i sisådär fem minuter. Då har tiden på skärmen gått ner till 8 minuter. Konstigt... Sedan gick den upp till nio igen och jag reser mig och spanar febrilt efter vagnen. Det går ett par minuter till och klockan blir halv nio. Jag inser att tiden nu börjar bli knapp. Får panik och kommer varken ihåg trudelutten 27 27 27 eller 650 000 taxi göteborg.  Istället fipplar jag upp telefonen och knappar 118 188 och jätteoartigt svamlar jag fram något om att koppla mig till en taxi i Göteborg! Jag blir kopplad- inget svar! Vad gör jag nu? Jag går och kollar tiden igen och den är nere på 2 minuter. Går ner på en. Upp till två igen. Men tillslut ser jag den. Hoppar på och ber till övre makter att jag ska hinna. Tänker inte missa en tenta som jag faktiskt pluggat flitigt till och få den efter mig pga en jäkla spårvagn. Strax innan Linné stannar vagnen och chauffören pratar om något elektriskt fel som snart ska vara ordnat. Ringer mina klasskompisar helt hysteriskt och säger att dom måste fixa så att jag kommer in i tentasalen. Dom får inte låsa dörrarna! Jag måste få skriva. Anna och Émil skulle göra vad dom kunde. Vagnen börjar rulla igen. Jag kommer till Vasa Victoria och springer hela vägen upp för den långa uppförsbacken till tentasalen. Kommer inspringandes 09.00! Och personalen tar precis upp mikrofånen för att gå igenom de vanliga reglerna. Jag slänger väskan (med sockerkickarna!) i ett hörn. Famlar upp körkortet och en penna. Slänger mig ner på en plats och svettas ihjäl!

Men jag hann! Dock blev tentaharmonin väldigt rubbad!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback